Prosjektleder IKT-prosjekter - Kriminalomsorgs-direktoratet
Beskrivelse av oppdragsgivers behov
Kriminalomsorgen har påbegynt flere moderniseringsprosjekter på IKT-området, både på applikasjoner, fagsystemer og infrastruktur. Det vil skje store endringer på disse områdene de neste årene. Felles for disse prosjektene er at de skal understøtte kriminalomsorgens behov for stabil og sikker drift, og skal i minst mulig grad påvirke brukerne og tilgjengelighet på fagsystemer negativt. Prosjektene gjennomføres i stor grad med direktoratets egne IT-ressurser, representanter fra etaten, og med bistand fra leverandører og andre eksterne bidragsytere.
Kriminalomsorgen gjennomfører flere IKT-relaterte prosjekter og for flere av disse er det behov for en prosjektleder for å følge opp fremdrift.
Oppgavene omfatter, men er ikke begrenset til:
• Prosjektledelse for IKT-relaterte prosjekter i etaten
• Ansvarlig for å sikre fremdrift
• Oppfølging av leveranser fra interne og eksterne prosjektdeltagere
• Rapportere på risiko i forhold tid, kost og kvalitet til prosjekteiere og styringsgrupper
Prosjektleder må bidra aktivt til å styre på risiko, i tillegg til aktivitetsstyring og økonomioppfølging.
Prosjektleder må også forholde seg aktivt til andre pågående prosjekter i samme periode.
Kompetanse
• Erfaring med prosjektledelse for IKT-infrastrukturprosjekter
• Erfaring som prosjektleder for implementering av nye IKT-løsninger
• God kjennskap til statens standardavtaler
• Erfaring med oppfølging av leverandør kontrakter
• Erfaring fra justissektoren eller helst kriminalomsorgen
Kvalifikasjoner
• Bachelor eller master innen relevant fagområde
• Dokumentert erfaring med IKT-prosjekter i offentlig sektor
• Dokumentert erfaring som prosjektleder
• Gode kommunikasjonsferdigheter på norsk, både muntlig og skriftlig
• Det må ikke være noe å utsette på vandelen til den som skal utføre oppdraget.
Dette dokumenteres med utvidet politiattest fra den som tildeles kontrakten.
Konsulenten bør også ha erfaring fra ett eller flere av områdene under
• Kjennskap til teknisk arkitektur
• Kjennskap til skytjenester og da spesielt Microsoft sine tjenester
• Kompetanse på informasjonssikkerhet
• Risikostyring i prosjekter
Oppdragsgivers forventninger til plassering
Konsulenten kan benytte KDIs kontor i Horten og/eller Lillestrøm. Det legges til rette for fleksibilitet med hensyn til arbeidssted, og eventuelt hjemmekontor ved behov.
Det må påregnes noe reise.